cstemp

cstemp

Tisztább fejjel, Puskásról, a számunkra felfoghatatlanról

2011. november 10. - csakteszt

Eltelt néhány nap a számunkra oly gyászos és egyben elfogadhatatlan bejelentés óta, miszerint a Puskás-hagyaték Felcsúton lelt megnyugvásra, és ma már talán kicsit higgadtabban, tisztább fejjel tudunk gondolkodni. Mert gondolkodnunk, sőt hallatni kell hangunkat, nem ránk vallana a meghátrálás.

Emlékezhetünk, volt gondolat, hogy a D-kategóriásnak minősített Bozsik-stadion helyén utánpótlásközpont létesüljön, mi pedig albérletben találjunk otthonra. Ahogy volt olyan is, amikor a Kispestet, a Honvédot kinézte magának egy-egy vidéki város, hogy telephelycserével, saját nevére véve az egyesületet, élvonalbeli tagságot vásároljon magának. Akkor hangosak voltunk, és ha megjelent a sajtóban egy város neve, mint költözési célunk, másnapra eltűntek az utak mentéről a várostáblák, hogy áthúzott felirattal, Kispesten legyenek demonstráció eszközei. Talán nem hazugság, ha azt írom, tettünk mi még ennél is jóval többet 102 éves klubunk hagyományaink, múltjának ápolásáért, és tettünk, hogy legyen jövője.

Most újra rajtunk a sor - mondhatnám, de felesleges. Példátlanhoz közeli szurkolói és emberi összefogás áll mögöttünk. Talán alig van ember az országban, aki felfogná, jó szívvel elfogadná, hogy Puskás Ferencet elszakítják otthonától, a Kispesttől.

Eltelt néhány nap a számunkra oly gyászos és egyben elfogadhatatlan bejelentés óta, miszerint a Puskás-hagyaték Felcsúton lelt megnyugvásra, és ma már talán kicsit higgadtabban, tisztább fejjel tudunk gondolkodni. Mert gondolkodnunk, sőt hallatni kell hangunkat, nem ránk vallana a meghátrálás.

Emlékezhetünk, volt gondolat, hogy a D-kategóriásnak minősített Bozsik-stadion helyén utánpótlásközpont létesüljön, mi pedig albérletben találjunk otthonra. Ahogy volt olyan is, amikor a Kispestet, a Honvédot kinézte magának egy-egy vidéki város, hogy telephelycserével, saját nevére véve az egyesületet, élvonalbeli tagságot vásároljon magának. Akkor hangosak voltunk, és ha megjelent a sajtóban egy város neve, mint költözési célunk, másnapra eltűntek az utak mentéről a várostáblák, hogy áthúzott felirattal, Kispesten legyenek demonstráció eszközei. Talán nem hazugság, ha azt írom, tettünk mi még ennél is jóval többet 102 éves klubunk hagyományaink, múltjának ápolásáért, és tettünk, hogy legyen jövője.

Most újra rajtunk a sor - mondhatnám, de felesleges. Példátlanhoz közeli szurkolói és emberi összefogás áll mögöttünk. Talán alig van ember az országban, aki felfogná, jó szívvel elfogadná, hogy Puskás Ferencet elszakítják otthonától, a Kispesttől.

Köszönetnyilvánítás

Az elmúlt 20 évben a Kispest, a Honvéd története tulajdonosok története. Magunkat keresve bolyongtunk a különböző szerencsevadászok, percemberek forgatagában, hogy 2006-ban végre némi megnyugvást találjunk, és egy igazi, felelős, a klubjáért felelősséget vállaló ember kerüljön az egyesület élére.

Sajnálatos módon a legújabbkori történelmünk első lapjai épp akkora datálhatók, amikor a Puskás-relikviák egy jelentős része kalapács alá került, félő volt, hogy szétszóródik a nagyvilágban, és együtt, a maga teljességében soha többé nem lesz látható. Sajnálatos módon ezekben a napokban, hónapokban, és talán években, senki nem volt a klubnál, aki hosszú távon tudott volna gondolkodni, aki ápolta, elmélyítette volna hivatalos kapcsolatunkat a családdal, a jogtulajdonosokkal.

Köszönjük tehát mindazoknak, akik ezekben a nehéz időkben ott voltak, és idejüket, pénzüket sem sajnálva megmentették, ami megmenthető volt. Soha nem múló hálával tartozunk nekik.

A felelősség

Ahogy nekünk kispestieknek, honvédosoknak felelősségünk a klub hagyományainak ápolása, úgy a Puskás-relikviák birtokosai is egy hatalmas felelősséget vettek a vállukra akkor, amikor úgy döntöttek, birtokukba veszik ezeket a számunkra, és az egész magyar (futball)társadalom számára is példátlanul fontos kincseket.

Az ő felelősségük, és talán egyben kötelességük, hogy ezeket a tárgyakat közszemlére tegyék, egy múzeum gondjaira bízzák. Egyszerűen azért, mert vannak dolgok, amik bár lehetnek magánkézben, lehet tulajdonosuk, de mégsem idegeníthetőek el a magyar (futball)társadalomtól. Közös értékeink, közös kincseink.

Ahogy a Szent Korona méltó helye az Országházban, az Aranybulla helye a Magyar Országos Levéltárban van, úgy Puskás Ferenc hagyatékának is országlása egy autentikus intézményében lenne a helye. Puskás Ferenc kispesti volt, itthon a Kispestben és a Bp. Honvédban, valamint a válogatottban játszott mindössze. Mindezekből következőleg, csak és kizárólag Kispesten a kerületben; a Bozsik-stadionban, ahol pályafutását kezdte; a nemzet stadionjában, ahol egy ország kedvence, bálványa lett; illetőleg és leginkább a nagyrészt erre a célra is megálmodott Sportmúzeumban tudjuk elképzelni, hogy méltó módon kerüljön elhelyezésre.

A mi felelősségünk, a kispestiek, a honvédosok felelőssége, hogy mindaddig elismerjük, Puskás Ferenc emléke, a Puskás Ferencről való megemlékezés joga kisajátíthatatlan, oszthatatlan és a magyar (futball)társadalom kötelessége, amíg azt nem látjuk, valakik mégis megpróbálják ennek ellenkezőjét tenni. Ha ez megtörténhet, ha bárki jogalapot érezhet arra, hogy saját maga alá gyűrje a Puskás Ferencre való emlékezés jogát, akkor ez a jogalap elsősorban minket, kispestieket, honvédosokat illet. Nem önzőségből, sokkal inkább féltésből.

Tudjuk...

Tudjuk, nem feltétlen voltunk jó gazdái azoknak a tárgyi emlékeknek, amiket most úgy tűnik talán némileg jogtalanul magunknak követelünk. Félreértés. Nem követelünk mi semmit, csak szeretnénk, ha olyan helyre kerülnének, ami egyetemes, ami közös, ami az országé. Például és legfőképp a Sportmúzeum. Tudjuk, nem voltunk olyan állapotban, nem volt meg arra a lehetőségünk, hogy ezekhez az tárgyi emlékekhez hozzájussunk, és talán azt is be kell ismerjük, nem tudtunk volna mit kezdeni velük. Megbocsáthatatlan bűn részünkről, és bár lennének mentő körülmények, most talán nem illendő azokra hivatkoznunk.

Tudjuk, lépéseket sem tettünk egy önálló Kispest-múzeum létrejöttének irányába, ahol - többek között - természetesen díszhelyen lettek volna a Puskás-relikviák. Voltak más, fontosabb dolgaink az elmúlt években, többek közt az, hogy próbáltuk, próbálták életben tartani a klubot, hogy egyáltalán legyen még valaki, aki hitelesen képviselheti az elmúlt 102 év hagyományát, történelmét.

Tudjuk, a család akarata szent, és ha a család így akarta, akkor ahhoz nekünk semmi közünk, nincs jogunk megkérdőjelezni szándékaikat. Mégis most hadd térjek vissza egy röpke gondolatra a felelősségről szóló részhez. Kedvezményezettként, a család akaratának teljesítőjeként talán illett volna, talán kötelességem lett volna jelezni, a kiállítandó hagyaték, az emlékápolás helye esetleg rangjához, múltjához méltóbb helyre is kerülhetne, mint a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia. (Félreértés ne essék, egyáltalán nem az Akadémia ellen vagyunk, annak feladata és tevékenysége példás, fiatalok számára biztosít sportolási lehetőséget, nyújt számukra jövőképet, ellenben továbbra is furcsálljuk névválasztásának apropóját, módját, valamint azt, hogy mint intézmény, magát tekinti Puskás Ferenc kizárólagos szellemi és spirituális örökösének.)

"Kicsit furcsán érzi magát az ember Felcsúton, amikor Puskás hagyatékát mutatjuk be, miközben van egy Budapest Honvédunk és egy Puskás Ferenc Stadionunk. De van itt egy csomó jóakaratú ember, akiket össze kell fogni. Megtaláltuk az építészt, megtaláltuk a helyet, az edzőket, a régieket, megkötöttük a szerződéseket – fogalmazott a miniszterelnök, hozzátéve, minden, ami itt van, önérdek nélküli jött létre." - mno.hu

Önérdek nélkül, furcsa helyen, miközben van egy Budapest Honvédunk és egy Puskás Ferenc Stadionunk. Tudjuk, jó gazdái lesznek Felcsúton, csak azt megérteni nem vagyunk képesek, miért éppen ott?

Amit nehezen viselünk

Túllépve a hagyaték elhelyezésének kérdésén, vannak további dolgok, amik egy kispesti, egy honvédos számára egyszerűen felfoghatatlanok, hovatovább elfogadhatatlanok. Tátott szájjal állunk mindig, amikor azt látjuk, tapasztaljuk, Puskás Ferenc múltjából módszeresen kiírják a Kispestet, a Bp. Honvédot, azt a közeget, ahonnan ő származik, ahová még a legnehezebb napjainkban, a megszűnés, a lét és nemlét határán táncoltunkban is visszatért, ahol felülhetett a lelátóra, ahol nem múlhatott el úgy mérkőzés, hogy jelenlétében ne állt volna fel mindenki, hogy felé fordulva, tapssal köszöntse. És láttuk, ő ezt a tapsot sohasem igényelte, egynek tartotta magát közülünk, kispestinek, honvédosnak, szurkolónak, magyar futballistának. Épp ebből, az egyszerűségéből, a közvetlenségéből, az emberségéből ered az a nimbusza, ami máig körüllengi, ami legendává, legendánkká tette.

Egykor, amikor a Kispesti Munkás (majd Művelődési) Otthonban még voltak összeröffenések, és összejártak a korábbi kispesti játékosok, sportbarátok, rendszeresen feltűnt, sosem vágyva a középpontba, csak jól érezni magát, barátok között lenni. Egy intézmény volt, és egy intézmény mindmáig. Társaival - szinte akaratán kívül - kiemelte a szegény külvárosi Kispestet az ismeretlenségből, a pályán helyeztek fel minket a világ futballtérképére, tettek minket egy időre tényezővé. Van, amit nem lehet elég sokszor megköszönni, és van, amit nem lehet sehogyan sem megköszönni.

Volt azonban egy pillanat, egy cezúra, amikor talán élete legfontosabb, legnehezebb, és egyben legsúlyosabb döntését kellett meghoznia családjával, és akkor a távozás mellett döntöttek. Megérjük. Nem akart ő mindenképp menni, de úgy érezte, nem maradhat. Fájt a szíve, itt kellett hagynia szinte az egész életét, hogy máshol, másokkal egy újat építsen föl. És megcsinálta, egy világ hevert a lábai és maga az ember előtt. Egy harminc éves kispesti fiatalember, aki bármerre járt, a kedvét keresték, akiről tudták - ő egy valaki, egy valami, ami megfoghatatlan, megérthetetlen, egyszerűen úgy hasonló hozzánk, hogy több, mert ad, sosem kér; tesz, sosem elvár. Messziről indult, szegénységből, tudta, saját bőrén érezte, milyen az, amikor valakinek nincs, amikor valakinek rossz, és ezt nagyon nem szerette. Nem menthetett meg mindenkit, nem segíthetett mindenkinek, de hitet adhatott, hogy legyél bárki, látod, belőled is lehet valaki.

Most pedig

Marakodunk rajta. Úgy tűnik mint ha marakodnánk rajta, miközben ez az utolsó, amit megtennénk. Kispestiek, honvédosok vagyunk, és igen, van bennünk némi nehezen visszafogható többletigény, ha Puskás Ferencről van szó, mert vérünknek, egynek tartjuk közülünk. Tilos! Nem szabad a könnyebb, a rossz útra lépnünk. A mi feladatunk más, nehéz, és egyben fontos dolog. Ha nincs más, aki megtenné, aki önként és lehetőségei, valamint képességei tudatában elvállalná, akkor nekünk kell szólnunk, kiáltanunk, megvédenünk, mert ez történelmi és erkölcsi kötelességünk.

A minimumprogram

Mivel eddig nem léptünk, illetve ha lépni szerettünk volna, falakba ütköztünk, így nem maradt más, mint az, hogy legalább annyit elérjünk: az állandó Puskás-tárlat mihamarább vagy a Sportmúzeumban, vagy a róla elnevezett nemzeti stadionban nyerjen elhelyezést. Ennyi maradt, nem több, de ez a minimum számunkra.


Utólagosan is elnézést az erősen patetikus hangvételért, szóljon mentségünkre, hogy kispestiként, honvédosként nehéz máshogy fogalmazni egy ilyen esetben. Célunk továbbra sem a szükségtelen hangulatkeltés, sokkal inkább annak mederben tartása, a kispesti, honvédos lelkekben megfogalmazódó kérdések bemutatása.

Gazsó István
Babar Viktor

Sütő Attila


Kapcsolódó hivatkozások: (folyamatosan frissül)

A bejegyzés trackback címe:

https://cstemp.blog.hu/api/trackback/id/8241664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

334220 2011.11.10. 17:41:47

Az esetlegesen érkező hozzászólásoknál fokozottan fogjuk komolyan venni saját moderálási alapelveinket, és a szükségtelen, ide nem illő megjegyzéseket az észrevételük pillanatában minden értesítés nélkül töröljük. - a szerk.

medvepuszi 2011.11.10. 18:47:44

Alapvetően egyetértek veletek. Sajnos nem reális, hogy egy ilyen jelentőségű hagyaték teljes egészében Kispestre kerüljön. Bár az még kevésbé, hogy egy Fejér megyei faluba. Hemi magyarázkodása pedig röhejes (egyedül neki jött le úgy, hogy leisút-felcsút csak átmeneti megoldás, OV arckifejezéséből meg a tudósításokból én egészen másra következtetnék), különösen a 2007-es blogbejegyzése fényében. (Amúgy elhiszi bárki is, hogy új Puskás-stadion épül még ebben a században?) Engedjetek meg két kiegészítést! A klubunk GFH előtti időszaka tényleg sötétebb volt. Sokkal. De azért túlzásba sem kell vinni az önostorozást. Akkor is sokan voltak, akik tettek jó dolgokat (megint zárójelben: ma is tennének, ha nem marták volna el őket a klubtól 2006-ban). Szóval: 1. Nem igaz, hogy "lépéseket sem tettünk" egy múzeumért. Lehet, hogy tétova lépéseket, az meg biztos, hogy eredményteleneket, de azért tettünk. És a történet szempontjából nem mellékes: amellett, hogy pénz/idő/energia-téren ezek a próbálkozások nem voltak valami erősek, már Öcsi bácsi halála környékén egyértelműen a tudtunkra adták: felejtsünk el bármi ilyesmit. Most meg pont az a tetű okoskodik a Facebookon, hogy hova hozták volna a cuccost, miért nincs Kispesten megfelelő hely??? Azért ez gyomorforgató. 2. Nem nagy dolog, de talán jelzésértékű. Emlékszem én arra, amikor Öcsi bácsi kórházi ellátására is alig volt pénz. Pedig egy lyukba zárták, megkönnyeztem, amikor láttam. A Pini persze le se sz...rta a dolgot, de Kiss Zsolt havi rendszerességgel százezreket adott. Mondom, biztos nem mérhető az özvegynek fizetett tízmilliókhoz, meg a cba-kamionos szponzorokhoz, csak jelzi: amikor nem a márkanév volt a tét, hanem egy magáról sem tudó beteg öregember hogyléte, akkor azért akadt, aki segített. Mint az úttörő, ahogy tudott. Kár, hogy ezt Bözsi néni meg a fülébe duruzsolók már elfelejtik.

immortalis 2011.11.10. 19:09:28

Nem és nem. Nem vagyok hajlandó elfogadni, hogy egy kis Fejér megyei faluban legyen Puskás hagyatéka!

135285 2011.11.10. 20:24:26

[veghhanta](#598856): Gartulálok! Szuper lett az írás! Szívemből szótatok, amikor kimondtátok ezeket a mondatokat: "Túllépve a hagyaték elhelyezésének kérdésén, vannak további dolgok, amik egy kispesti, egy honvédos számára egyszerűen felfoghatatlanok, hovatovább elfogadhatatlanok. Tátott szájjal állunk mindig, amikor azt látjuk, tapasztaljuk, Puskás Ferenc múltjából módszeresen kiírják a Kispestet, a Bp. Honvédot, azt a közeget, ahonnan ő származik, ahová még a legnehezebb napjainkban, a megszűnés, a lét és nemlét határán táncoltunkban is visszatért" Soha nem fogom elfelejteni, hogy tiniként a '90-es évek közepén Csepel-Honvéd meccsre sietve (2-1 re nyertünk Szabados góljával) egy HÉV kocsiban utaztam Puskással, akinek Honvéd sál volt a nyakában. Az ilyen emlékeket úgy sem tudja kiretusálni semmilyen tudatos sporttörténelem hamisító PR erőlködés!

erdelyik 2011.11.11. 07:21:03

Apám azért lett Honvéd drukker, mert látta focizni Puskást. Én azért, mert apám az volt. Ergo Puskás miatt vagyok Honvéd drukker. Vas megyeiként, amikor azért itt mindig volt egy szerethető Haladás. Ha tehetem, ott vagyok minden meccsen, ha a környéken játszik a csapat, ha Kispesten nagyobb ellenfél játszik, vagy ha épp lehetőségem van elmenni a Bozsikba. Ott voltam az Ajax-verésen és a Volán elleni 6:6-os meccsen. Puskás, Bozsik, Tichy, Pintér, Kozma, Détári, Pisont és Danilo is az enyémek. Most valakik elveszik mindazt, amit a magyar foci nekem jelent. Milyen jogon? De ne feledjük! nem lehettünk bajnokok 25 éven át. Volt, hogy az utolsó meccsén a bajnokságnak vették el a címet. Néhány éve kishíján Dunaújvárosba vitte Pini a Honvédot, aztán Hemingway megmentette. Puskás mezéről kiretusálták a klub nevét. És mégis! Kispest, Honvéd mindig volt és mindig lesz is. "Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk?"

343070 2011.11.11. 10:23:22

Az alapveto problema az, hogy vannak emberek akik a neptol kapott hatalmukat arra hasznaljak fel, hogy az orszag ertekeit, jelkepeit kisajatitsak es sajat propaganda celjaikra hasznaljak fel. Ugyan mit kapott volna Stadler Jozsef ha megvette volna kilora a Puskas-hagyatekot es levitte volna Akasztora? Ne vicceljunk mar.

kocsárdi 2011.11.11. 10:25:19

Úgy tudom a család egyetértésével került oda a hagyaték ahova. Ergó nem hiszem, hogy nektek kispestieknek ezt jogot lenne felülbírálni, vagy megkérdőjelezni. Ha nekik ott jó helyen van, akkor ennyi a történet nincs miről beszélni. Nem a ti akaratotok számít hanem az övék. Egyébként pedig a hazahozatal után az első sajtótájokaztatón elmondták, hogy a hagyaték nagy része át fog kerülni az újonnan épülő nemzeti stadionba. Én értem, hogy ti fokozottan magatoknak szeretnétek ezt, de Puskás nem csak a ti játékosotok volt hanem az egész nemzeté. És még valami, gondolom, hogy a név, a hagyaték megszerzése, annak feldolgozása és gondozása, kiállítása, komoly összegbe került, és fog majd kerülni. Ezt a klubotok tudná állni? vagy tett valamit azért , hogy ezek a dolgok hazakerüljenek?

343070 2011.11.11. 10:26:12

"Emlékszem én arra, amikor Öcsi bácsi kórházi ellátására is alig volt pénz. Pedig egy lyukba zárták, megkönnyeztem, amikor láttam." a Real Madrid peldaul havi 2000 eurot adott a gyogykezeles koltsegeire.

343070 2011.11.11. 10:27:52

[kocsárdi](#599210): "Úgy tudom a család egyetértésével került oda a hagyaték ahova. Ergó nem hiszem, hogy nektek kispestieknek ezt jogot lenne felülbírálni, vagy megkérdőjelezni." = Ugyan ne haragudj mar, de csak a vak nem latja a csalad "motivaciojat" a dologban.

343070 2011.11.11. 10:30:09

"Én értem, hogy ti fokozottan magatoknak szeretnétek ezt, de Puskás nem csak a ti játékosotok volt hanem az egész nemzeté." = meg amellett meg felcsuton tanult meg focizni, ezt mindenki tudja. Ha nem, akkor majd elolvashatja az uj alkotmanyban.

334220 2011.11.11. 10:31:42

[kocsárdi](#599210): Mi csak azt nem értjük, hogy azok, akiket a család megnevezett kedvezményezettként, azok miért nem jelezték, van egy ötletük, hogy hol lehetne a hagyatékot méltó(bb) módon kiállítani. Nekünk fura, hogy épp és pont Felcsút jutott eszükbe, és nem Kispest, a Sportmúzeum, vagy a Nemzeti Stadion, esetleg egy, az állam kezelésében lévő, és Budapesten, Puskás múltjához jobban köthető épület, vagy intézmény.

343070 2011.11.11. 10:32:19

"És még valami, gondolom, hogy a név, a hagyaték megszerzése, annak feldolgozása és gondozása, kiállítása, komoly összegbe került, és fog majd kerülni" - csak azt ne mondd mar legy oly szives, hogy ezeket a koltsegeket a felcsuti klub allja. Ha meg nem ok fizetik, hanem allami penzbol megy, akkor mirol is beszelsz?

kocsárdi 2011.11.11. 10:45:32

[bagszi1](#599215): Ahhoz,h goy a caslád miért így döntött semmi közünk. Jaja benne lesz az alkotmányba meg ott tanult meg focizni.. haha viccmester. ha ezt szűrted le abból amit írtam akkor grat. @veghhanta: A felcsúti akadémia megvette a Puskás név használatot x éve, sok pénzért, most szintén sok áldozat árán elérték hogy rájuk bízzák a hagyatékot is. Miért akarnák ők oda adni másnak ezek után? Kedvességből? Ne vicceljünk. Amíg nincs egy rendes nemzeti stadion, addig náluk lesz. Utána megy a stadionba majd 3-4(vagy ki tudja mennyi....) év múlva. Ez addig meg nem arról szól hova köti a múltja Öcsi bácsit, és mondom még egyszer ha a családjának így jó, akkor nektek is jónak kell lennie.

343070 2011.11.11. 10:49:39

[kocsárdi](#599227): az a szomoru hogy neked fel sem tunik mekkora abszurdokat (olt@ri b@romsagok) irsz. A dobbenetes az a dologban, hogy Puskas Ferenc szegeny emberkent halt meg, a Real is azert kuldte azt a havi 2000 eurot, mert hallotta hogy nincs penz az apolasra. Eleteben is hasznot huzott belole mindenki aki a kozeleben volt, de halalaban meg meginkabb. Ettol meg mar felfordul az ember gyomra.

kocsárdi 2011.11.11. 10:56:23

Hol írtam ennek ellenkezőjét?

343070 2011.11.11. 10:57:03

[kocsárdi](#599227): a kerdes nem az, hogy fizikailag meg lehet-e ezt tenni, mert persze hogy meg lehet. Lehet mindenre torvenyt hozni, akar uj alkotmanyt irni, vagy kilora megvenni. Az igazi problema az, hogy erkolcsileg ez helyenvalo-e? A valasz meg elegge egyertelmu, sajnos.

328807 2011.11.11. 11:13:08

Ez a hajó már elment. Inkább a Bozsik-témára feszüljetek rá már most. Ideje lenne udvarolgatni Péternek, mert majd meglepődtök amikor lak- és munkahelyén, Tatabányán kerülnek kiállításra a névadótok relikviái. Gyk: a tatabányai csapat tulaja M. Lőrinc felcsúti polgármester, a PFLA atyaúristene. Nevezett urat és barátait az sem zavarta, hogy a helyi "stadion" már jóval korábban Lakat Károly nevét vette fel. Egy kis aranycsapat legendával való fotózkodásért, fontoskodásért a fideszes városvezetéssel karöltve tükörsimán átkeresztelték Grosicsra a helyet. A legszebb az volt amikor az egyik alpolgi (Kancz Csaba) a sajtóban büszkén eldicsekedett vele, hogy a stadion névadóra való kipofozására költött minden adóforint a helyére került. 4-et költöttek a tényleges felújításra, 4-ből meg vendégül látták a felcsúti pereputtyot és kapcsolmányait (cba abc-és lovas Lázárt kocsistul, Ferit a szomszédoktól, Szamit és a többieket) Itt lehet csemegézni a képek között. Ugye, ismerős a jelenet? http://infotatabanya.hu/slideshow/permalink:grosics-gyula-stadion-avatounnepsege-2011-09-18/id:120810/#imageholder Szóval csak annyit mondok mint a másik háziszínészük, Dörner György az Utolsó cserkész végén: Légy résen!

336927 2011.11.11. 11:35:43

Egy "megnyugtató" mondat a felcsúti akadémia alapítójától: „Itt arra neveljük a gyerekeket, hogy a hűség a jellem megnyilvánulása. A tradíciók és a hűség tisztelete pedig összeköt bennünket Puskással.” :-) http://nol.hu/sport/20111109-huszladanyi_kincs

336927 2011.11.11. 11:44:24

[verfarkas](#599253): és külön felhívom figyelmetek a cikkben szereplő képre. Öcsi bácsiról "egész véletlenül" nem Honvéd mezes fotót tettek ki háttérnek a felcsúti címerek mellé, hanem egyet a spanyol válogatott melegítőjében.Végül is ott 4 meccset játszott, Kispesten meg alig több mint háromszázat...

végh hanta 2011.11.11. 12:09:47

[verfarkas](#599253): mérhetetlen cinizmus...

328807 2011.11.11. 12:19:10

[verfarkas](#599258): Mindenbe belekötsz. Így jobban illusztrálhatták, hogy Puskás hazatért.

287507 2011.11.11. 12:22:24

Mit vártatok? Ebben az országban a fűszál növéséről is OV dönt. Amúgy szerintem a Szent Koronának sincs helye az Országgyűlésben. A Puskás-hagyatéknak viszont egyértelműen Kispesten van a helye, de ez ábránd!

338560 2011.11.11. 12:37:45

A lenyeg. 60 ev nem volt eleg a kispesti szurkoloknak, hogy letrehozzanak egy muzeumot. Most amikor mas letrehoz, addig amig meltobb helyre kerulhet, akkor az a baj. Erti valaki ezt az ellentmondast ?

338560 2011.11.11. 12:39:51

"Emlékszem én arra, amikor Öcsi bácsi kórházi ellátására is alig volt pénz. Pedig egy lyukba zárták, megkönnyeztem, amikor láttam." "a Real Madrid peldaul havi 2000 eurot adott a gyogykezeles koltsegeire." Miert nem a kispest ?

328807 2011.11.11. 12:47:32

[NFLFAN65](#599289): És 60 éve mi a faszt raktak volna oda? Egy üres képkeretet egy cetlivel mint a Videoton? "Itt lesz majd egy későbbi olimpiai bajnok labdarúgónk fotója"

335110 2011.11.11. 12:59:52

Teljesen igazatok van, ne tűrjétek el ezt a pofátlanságot. Megkockáztatom, senkinek semmi joga a Puskás hagyatékhoz ebben az országban rajtattok kívül. A családnál gondolom valakik addig kuncsorogtak, míg meg nem szerezték. Szomorú.

nurver 2011.11.11. 13:16:56

[bayernmunchener](#599305): ez így nem igaz. mindenkinek van hozzá joga, de kisajátítani nem lehet.

medvepuszi 2011.11.11. 14:16:22

NFLFAN65, egy korábbi hozzászólásban már leírtam, de akkor most is: havi több százezer forintot adott az egyik tulajdonosunk. És történtek lépések Puskás-múzeum alapítására, csak gyorsan kihúzták alólunk a talajt, mert akkor ugrik az üzletük. Kocsárdi: az a baj, hogy a legalapvetőbb tényezőt hagyjátok figyelmen kívül, méghozzá Puskást és az egész életét. Fordítva ültök fel a lóra, de utána már tényleg szépen ügettek vele - csak rossz felé. Abból indultok ki, hogy ha már ott van a róla elnevezett akadémia, ha már ott pénzt/időt/energiát nem kímélve létrehozzák ezt a múzeumot, akkor igazuk van. Csak az a kérdés, miért ott neveztek el róla bármit is? A korona is nemzeti kincs, azt is leviszik Felcsútra? Albertet? A korona ugyanannyira mindenkié, mint Puskás emléke. Tehát lehetne akár ott, akár Kispesten, de levihetnék Karakószörcsökre is, miért ne? Mit szólnál hozzá? Az egy dolog, hogy egy ilyen horderejű hagyatékhoz talán tényleg kevés Kispest. Sajnos. Szerintem pl. ez a tulajdonosunk felelőssége. De mi, szurkolók hadd álljunk már ki a legendánk emlékéért, akihez sokunkat személyes emlékek fűznek. És akit a kerületben mindenhez személyes emlékek kötöttek. Kompromisszumos megoldásként tényleg el lehetne fogadni egy ilyen kincs elhelyezését egy méltó helyen, lehetőleg majd egy új Puskás-stadionban (bár kétlem, hogy egyhamar lesz ilyen, max. ha a Szusza mintájára a fele pénzt le lehet nyúlni). Az ideális ez lenne, és egy kisebb emlékhely a Bozsikban. De hogy majd egy részét talán oda viszik a Puskásba, a többség meg marad Felcsúton, az egyszerűen gusztustalan és pofátlan. Ugyanúgy, ahogy az ottani akadémia elnevezése is. Nonszensz a gondolatmenetetek, ugyanúgy, ahogy nonszensz az egész PFLA: ha valaki Puskás Akadémiát akar csinálni, tegye Kispesten, ennyi. Anyám is nagyon szimpatikus ember, sokan szeretik, mégis csak én szólíthatom Anyunak. Persze, hogy egy Puskás az egész nemzet kincse, de akkor tartsd tiszteletben, hogy ő hová kötődött élete végéig (hogy az özvegye nem ezt teszi, azzal számoljon el ő, valahol érthető, hogy végre pénzt akar látni ebből az egészből, ha már nem gazdagodtak meg úgy, ahogy ezen a szinten mindenki más). Erre a hihetetlenül erős kötődésre sz@rnak magasról azok, akik állítólag Puskás emlékét meg a hagyatékát gondozzák. Sőt, minden létező eszközzel ki is akarják törölni a múltjából Kispestet és a Honvédot, ezt elég sok dolog bizonyítja az elmúlt 4-5 évből. És hogy az özvegye sem teszi, azzal számoljon el ő. A temetés körüli visszásságokból nem csináltunk botrányt, talán hiba volt. Inkább gyászoltunk, semmint hogy elrontsuk azokat a napokat - pedig bőven lett volna jogunk megszólalni. De azóta ez a folyamat csak fokozódik.

338560 2011.11.11. 14:48:18

medvepuszi ne oltogass engem nem vagyok facsemete. A tulajdonosok meg labdara se adtak penzt, nem hogy Puskasnak. A szurkolok dobtak ossze a penzt is a labdakra vagy ok szerveztek gyujtest neki (mint en is) ez a vicc. Erdekes en tosgyokeres kispesti letemre eveken at nem lattam semmit a nagy Puskas imadatbol. Ellenben kismillio szajbol hallottam azt mikozben felnottem, hogy hazaarulo. Annyira akart letrehozni barmit is a kispest miert nem tette meg ? Nem volt ra ideje ? Dehogynem csak szajalni jobb,mint tenni erte barmit is, olyan Pato Pal urasabb. Szajjal konnyu letrehozni muzeumokat, meg maganak kovetelni a just, mikozben egesz eleteben nem becsultek meg Puskast. Ez nagyobb szegyen mint barmi mas, sot az meg nagyobb, hogy ezekutan kovetelni azt, amit hosszu eveken at lekopkodtek vagy semmibe vettek. A ketszinuseg legalja. Megertem en, hogy konnyu idejonni es mondjuk politikai felhangot adni az esemenynek egy olyannak, aki meg csak nem is kispesti, csakhogy megmondja, hogy milyen szemetseg, hogy vegre torodik valaki Puskas hagyatekaval es ugy kezelik, ahogy megerdemelte volna mar hosszu evtizedekkel ezelott. Ha ez faj, hat fajjon az olyanoknak, akik semmit nem tettek Puskasert es csak szajal tettek erte barmit is. Jah es meg hozzafuznek valamit, meg azt megertenem, hogy akkor lenne felhaborodas, ha mar keszuloben lett volna barmilyen kiallitasi terulet vagy muzeum, vagy emleksarok, nevezzuk barminek Kispesten. De eltelt csak azota 20 ev, hogy hazatert es azota nem tortent ezugyben Kispesten semmi, nem hogy most mikor vegre ugy emlekeznek meg rola, ahogy illik, addig amig az uj felepulo Puskas Stadionba nem kerul majd.

335110 2011.11.11. 16:11:07

[nurver](#599315): Birtokolni szerintem csak a Honvédnak van, esetleg valami független szervezetnek. De a felcsúti akadémia pont nem az és nem orbán miatt mondom.

medvepuszi 2011.11.11. 16:39:44

Klassz, akkor együtt gyűjtöttünk. De hogy jön ez ide? Adtak, persze nem Pini. De ha nem akarod elhinni, mert zavarná a gondolatmeneted, akkor ne hidd el, engem nem érdekel. Ha ebből bárki politikát csinál, akkor az, aki ezt politikai támadásnak veszi. Rohadtul nem érdekel, hogy ki OV, csak az, hogy mit művel Puskás-ügyben. Ha a Demján vitette volna a fene sok pénzéből az egészet a kertjébe, akkor őt anyáznám (szoci hasonlatot meg nem mondok, azt se tudják, mi a sport). Hogy mi nem jutottunk sokra ez idő alatt? Így van, próbáltunk, csak kicsit más a háttér meg a hátszél. De ha én csóró vagyok ahhoz, hogy méltó síremléket állítsak egy családtagomnak, azért egy vadidegen ne csináljon már egy csilivilit a nevével a szomszéd falu temetőjében! Ha segíteni akar, jöjjön hozzám és örömmel veszem. Senki sem vitatja, hogy rengeteget dolgozhattak mindezen (az akadémián meg a hagyaték hazahozatalán is), sokszor színvonalas is, amit csinálnak, a film, a könyv... Csak éppen semmi köze hozzá Felcsútnak. Miért nem Kispesten? Ki akadályozta volna meg, hogy itt csináljanak méltó múzeumot, akadémiát, intézetet, anyámtyúkját, ha már egyszer Puskásról akarnak megemlékezni. Ha lóvé van benne, még azt is vihetik cserében. De ha már róla akarnak, akkor azt csakis itt tehetik meg, és kész. Esetleg egy méltó budapesti helyen ÉS Kispesten. De Felcsúton????? Miért nem Villányban, arról legalább hallott az öreg. Puskás hamvasztást akart - erre temették. A szülei mellett nyugodott volna - erre bevitték a Bazilikába. Az utolsó ép gondolatai között is a Kispest-pálya volt - erre minden lehetséges eszközzel megpróbálják kitörölni még a pályafutásából is a klubot. Miért, ha nem anyagi érdekből? A Puskás-stadionba (ha egyáltalán lesz) majd egy részét viszik a hagyatéknak, a fene tudja, mit. A nagy része marad Felcsúton, ha nem az egész. Ha te ehhez tapsolsz, tedd.

papparam 2011.11.11. 17:36:34

"Na jó, az előbb kicsit pánikba estem, de most már tisztán látom a helyzetet: haslövést kaptam és orvosi segítség nélkül meg fogok halni." Kutyaszorítóban :)

papparam 2011.11.11. 17:39:22

Ja és egy kis segítség az arra rászorulóknak: PUSKÁS=KISPEST

343070 2011.11.11. 18:41:45

[NFLFAN65](#599289): ""a Real Madrid peldaul havi 2000 eurot adott a gyogykezeles koltsegeire." - Miert nem a kispest ?" = miert nem a felcsut? Azert mert akkor meg nem jottek ra, hogy mekkora reklamerteke van Puskasnak.

258836 2011.11.12. 17:07:33

hanta, köszönjük ezt az írást! Engem annyira megviseltek az események, hogy mára virradóra Hemi bá is szerepelt álmomban, ez már a vég...

Player 2011.11.12. 20:01:59

Puskás tulajdonságainak egy jelentős része nem rakódott volna rá, ha nem kispesti lett volna. A vagányság, a csibészség, dörzsöltség szerintem annak köszönhető, hogy jó időben jó helyen született. Öcsi bácsi valószínűleg nem is tudott róla, hogy van olyan település, hogy Felcsút. Az Aranycsapatról szóló dokumentumfilmben láttam, hogy Puskásék cukkolták, ugratták a csapat egyetlen vidéki tagját, aki azt hiszem Dorogon játszott. Annyi keresnivalója van a hagyatéknak Felcsúton, mint a miniszterelnöknek az MSZP kongresszusán.

Futballsznob 2011.11.14. 14:15:38

Kispesten és Kispesten túl, egyszerűen felfoghatatlan. Ezt gondoljuk: http://futballsznob.blog.hu/2011/11/14/puskast_nem_adjuk_1
süti beállítások módosítása